Qytetrimi
i Vinçës
Një
dritë e re ka shkelqyer së fundi në "Europen e vjetër",
në nëntor 2007, kur u njoftua se gërmimet në një vendbanim të
lashtë në jug të Serbisë kishin zbuluar praninë e një furre të
përdorur për shkrirjen e metaleve. Në këtë furrë janë gjetur
mjete të ndryshme: një daltë dhe çekan prej bakrit me dy koka dhe
një sëpatë. Më e rëndësishmja është se keto objekte
metalike te gjthat janë bërë këtu në këtë furrë.
Gërmimet
kanë zbuluar edhe një seri të madhe të statujave. Arkeologu
Julka Kuzmanoviç-Cvetkoviq theksoi se "sipas figurinave, kemi
gjetur gra të reja te veshura bukur, si vajzat e sotme që mbajnë
mini-funde, dhe më bylyzykë në krahët e tyre.
Fisi
i kësaj kolonie të panjohur që kanë jetuar në mes të 5400
dhe 4700 para erës sonë në një siperfaqe prej më se
120-hektarësh në atë që është zbuluar deri më tani në
Ploçnikë, e njihnin tregtinë artizanale artin dhe metalurgjinë.
Gërmimet gjithashtu siguroi në një kuptim më të mirë të
Evropes së lashtë: për shembull, në afërsi të vendbanimit,
është zbuluar burim termal, mund të jetë dëshmi e një
stacioni termal më të vjetër në Evropë. Shtepit ishin të
pajisura më stufa dhe kishte vrima të veçanta për plehra, ndërsa
të vdekurit i varrosnin në një varrezë të rregullt. Njerëzit
flinin në dyshek të bërë prej leshit të deleve, bënin dhe
veshjet tjera, rroba nga lini si dhe nga lëkura të kafshëve të
mbajtura. Komuniteti ishte gjithashtu veçanërisht i pasionuar pas
objekteve të fëmijëve, janë gjetur lodra të tilla ku
reprezentonin kafshë të vogla të punuara nga balta, projektuar
ndoshta nga fëmijët në pushimore të tyre ?
Këtu
pra shohim vetëm këta dy shembuj të cilët dëshmojnë për
civilizimin e lashtë mijvjeçar të Evropës së Vjetër mijëra
vjet përpara civilizimeve te fqinjëve të saj. Pra, Evropa e vjetër
është një kulturë e harruar, ashtu si dhe e ka thënë Richard
Rudgeley: "Evropa e vjetër ishte para ardhëse e zhvillimit
kulturor dhe shkalles së një civilizimit të persosur në
lashtësi, në vend se të ishte humbur në valët me ndonjë
ngjarje kataklizmike apo gjeologjike, ky civilizim humbi nga
valët e fiseve pushtuese te ardhura nga Lindja. Rudgeley
argumenton më tej se kur përballemi me "pamjet e
papritura të civilizimit të Sumerëve dhe gjetkë, ai thotë se
ne nuk duhet të shikojmë tek qytetërimet jashtë toksore apo
Atlantët, por të një civilizimit të Europës së Vjetër",
një civilizim të cilin bota duket se e ka injorua deri më sot,
dhe ne vetëm mund ta pyesm vehten pse ?
Qytetërimi Sumerianë ishte i përcaktuar në kultivimin e bimëve dhe në zbutjen e kafshëve shtepiake, njerëzit të cilët jetojnin një jetë të ulët në masa të mëdhaja, sidomos në fshatra apo qytete, me një lloj autoriteti qendror. Me këtë përkufizim të qytetërimit, është e qartë se ky qytetrim nuk ka filluar në Sumer, por në Evropën e Vjetër. Evropa e vjetër ishte një kulturë neolitike, e cila mvarej nga bujqësia dhe mbarështimit të kafshëve shtëpiake. Kafshët më të zakonshme në familje ishin bagëti, dhi edhe pse të vogla, si dhe delet dhe derrat kanë qenë gjithashtu të shumta. Ata kultivuan edhe lloje të grurit më pjellor nga parahistoria që kishte edhe një ekonomi të tregut: një tepricë të produkteve e ka çuar në rritjen e tregtisë me vendet fqinje, të cilat furnizohen xham vullkanik, kripë ose më gjë sedne dekorative.
Në
fakt, ata nuk ishin me të vërtetë një " qytetrim neolitike"
por ata ishin edhe më përpara kohës së tyre në rajonin e Bela
Vodes dhe Rudna Glava në si dhe në shpellat natyrale, pra banorët
e Vinçës erdhen në kontakt me minerale bakri që ata kishin
filluar ti japin formen me zjarr, fillimisht vetëm për objekte
dekorative (rruaza dhe rrathë). Ata ishin më tepër të "Epokës
së Bronzit" se sa të "Epokes së Gurit" kur në të
njëjten kohë, pjesa tjetër e Evropës dhe e Lindjes së Mesme,
nuk ishte hy ende as në "Epokën e qytetërimit të Gurit."
Një
shkencëtare, tashmë e njohur, Marija Gimbutas, theksoi rëndësinë
e lashtësisë së kësaj Evropës së Vjetër, aq shumë sa që
e konsideron atë Europë të dikurshme të ketë shkuar shumë
largë. Ajo interpreton se ky qytetërim i vjetër i Evropës si të
Perendeshave, një koncept që ka marrur një jetë ne vete në
industrinë moderne të Epokes së Re, e cila shtrihet përtej këtyre
kufijve të saj. Gimbutas vetë mund të kishte imagjinuar. Bernard
Wailes thotë se si Gimbutas ishte "jashtëzakonisht e ditur,
por jo edhe aqë e mirë në analizën kritike ... Ajo mbledhi të
gjitha të dhënat, atëherë del në përfundim, pa ndonjë argument
të ndërhyjës ku shumica prej nesh kanë tendencë për të thëne;
oh Perëndia ime, këtu vjenë Marija përsëri ". Por të
gjithë janë dakord se themelet e saj janë të ngurta, dhe kjo
është ajo që ne ndërtuamë.
Gimbutas
e daton qytetërimin e Vjetër të Evropës para 6500 vitesh ose
3500-3200 para krishti ku pastaj i tërë rajoni u muar nga
pushtuesit Indo-evropianë. Vendasit mund të bënin
dy gjëra: të qëndrojnë në vendin e tyre dhe të pajtohën nga
mësuesit e rinjë, ose të emigrojnë në kërkim të tokave të
reja. Duket se njerëzit e "Europes së vjetër" kanë
zgjedhur që: disa shkuan në kërkim të një strehe në jug, në
brigjet e detit Egje, dhe më gjerë. Harald Haarmann ka identifikuar
si përgjegjëje të rritjës së kulturës se ashtu-quajtur të
Cikladës dhe Kretës, pra civilizimit Egjeanë ku kolonët e ri
arrijtën rreth 3200 para krishti.
Sipas
mendimit të Marija Gimbutas, dallimi në mes të Evropës së
Vjetër dhe indo-evropianëve ishte më tepër se ardhja e një
pushtuesi tjetër. Në interpretimet e saja, Evropa e Vjetër
ishte paqësore, kurse Indo-Europianët ishin meshkuj dhe luftëtar.
Sot,
nëpërmjet objekteve të kulturës së Vinçës hap dritaret e
muzeve të ndryshme, si më qeramika te bukura, të një niveli
artistik dhe teknologjik që nuk përputhet nga kulturat e tjera për
mijëvjeçarët e epokes së Neolitit fare.. Besohet se shkrimi i
tyre kishte lindur e të shkruhet si shenjtë. Ashtu si në Kretë,
ata ishin një komb paqësor, pallatet e Kretës nuk ishin të një
cilësije mbrojtëse por zbukurimi.
Objektet
nga kultura e Vinçës tregojnë gjithashtu se kishin një jetë të
thellë shpirtërore. Objektet e kultit të përfshira nga figurinat
e shumta, si dhe mbi enët e flijimit, antropomorfe dhe enët
zomorfike. Kur vrejmi se numri i këtyre enëve dhe figurinave më
shumë se 1000, e tejkalon numrin e përgjithshëm të figurinave
të gjetura në rajonin e Egjeut e të Greqisë, ne vetëm mund të
pyesim veten pse Evropa e vjetër nuk është e njohur sa duhet sot?
Jeta
u shfaq në këto objekte, si për të personifikuar ciklin e lindjes
dhe vdekjes së natyrës, me dëshirën e njeriut për të marrë
simpatinë për hir te natyrës apo për të qetësuar mbijetesën.
I
njëjti gabim është bërë edhe në Maltë, ku statuja te lashta
prej disa brezave që
janë interpretuar
si statuja të "Nëna mbretnesh" ndërsa
mendimtarët alternativë si Joseph Ellul vuri në dukje se nuk
kishte asgjë në mënyrë specifike femërore në lidhje me këto
statuja, ata treguan përmes këtyre figurinave një hyjni, që mund
të jetë mashkull apo femër. Kohët e fundit, pikëpamjet e Ellul
janë ndarë edhe nga ekspertë të tjerë në Maltë, si
Dr.Caroline Malone, e cila argumentoi se, teoria e tempujve Malteze
ishte ngritur si pjesë e një kulture më vlera të adhurimit të
perëndeshës së tyre. Sipas tij, shoqëria malteze prehistorike ka
qenë relativishtë e qëndrueshëme, i perkiste një komuniteti
bujqësore, që jetonin në një ishull më një popullsi
intensive, ku festonin ciklët e jetës, ritet e kalimit të
tranzicionit në mes të fazave të ndryshme të jetës së tyre si
dhe ndarjës nga jeta dhe ringjalljës, fertilitetit, paraardhësve,
të gjitha në një kontekst kozmologjik, edhe më shumë se
tek Evropa e Vjetër në Vinça.
Rreth
3200 para krishti, si e cekem kulturën e Evropës së vjetër e
kanë bartur në Egje dhe Kretë. Sot egjeenët konsiderohen si
origjina e civilizimit Minoan, por në një dimension që disa
dijetarë kanë përfshirë në shkrimet e tyre mbi Minoanët, në
vend që të zgjedhnin se në Kretë ishte një tjetër " çendër
e civilizimit, Gimbutas thotë se "civilizimi që lulëzoi në
Evropën qendrore midis 6500 dhe 3500 para krishti dhe 1450 në
Kretë, gëzonte një periudhë të gjatë të jetës së qetë pa
ndërprerje." Motive të tilla si gjarpër, ndërthurur me
zogjë, bletë dhe flutura, me model të veçantë të sëpatave të
dyfishta, keto shenja ngjajshmerije mund të gjenden edhe në Evropën
e vjetër si keto në Kretë. Por prova më e mirë është
në të shkruarit e Evropës së vjetër dhe Lineari i njohur i
Kretës.
Gjithashtu
është e qartë se kontaktet mes Sumerëve dhe
Evropës së Vjetër kanë ekzistuar qysh në
kohën e kulturës së Ubaidit, të Eridus,
vend që frymëzoi aq Sitshin në formulimin e tij të teorisë
Annunaki dhe identifikimin e këtyre statujave si
"Nephilim=Nefillim. Kultura Ubaid është
përafërsisht 4500 vite para krishti dhe se ne nuk duhët ndoshta
të shkojmi aqë larg sa të arrijmi në përfundimin se, Sumerët
ishin fëmijët e Evropës së vjetër, ku të dy
kulturat qartë njihnin njëra-tjetren. Në të vërtetë,
në vitët e fundit, objekte të vjetra evropiane janë zbuluar
edhe në jug të Francës, duke sugjeruar se qytetërimi i Evropës
së vjetër, jo vetëm që udhëtoi në Lindje, por edhe në
Perëndim.
Ndoshta ne duhet të njohim edhe qytetrimin megalitik Por jo, me sa duket, ende nuk kemi marrur guximin për ta rrotulluar këtë guri !
Ndoshta ne duhet të njohim edhe qytetrimin megalitik Por jo, me sa duket, ende nuk kemi marrur guximin për ta rrotulluar këtë guri !
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire